Sun-blocking skyscrapers

25 mei 2015 - Coolangatta, Australië

De dag begint in Oz altijd met een brekkie, soms bij Maccas of BK. Je sunnies heb je nodig in Brisbee, daar spreken de aussies je aan met g'day mate, how you's goin'? Pas op voor roo's op de weg, die kunnen trouwens goed op de Barbie, net als crocs. En bundie is handig voor BYO. Met coldies ben je lekker comfy, cheers! Coldies zijn wel erg exy. Voor healthy vegies moet je naar Woolies.

Daar begrijp je waarschijnlijk niet al te veel van. Wij in eerste instantie ook niet. De Australiërs hebben er een nationale sport van gemaakt om zo veel mogelijk woorden zo goed mogelijk af te korten. Het is niet zo dat de mensen hier alleen zo praten. Het is volledig geïntegreerd in de samenleving, Mc Donalds noemt zichzelf hier serieus Maccas.

Sinds mijn vorige verhaal hebben we weer twee belachelijk dure tours gedaan. Met de eerste gingen we naar Whitehaven beach, volgens TripAdvisor een van de mooiste stranden ter wereld. In mijn eerste verhaal schreef ik dat ik niet echt onder de indruk raak van stranden, maar Whitehaven beach was toch wel heel mooi. De tweede tour was naar Fraser Island, de tour viel een beetje (heel erg) tegen omdat ons meer was beloofd dan wat we uiteindelijk deden. Het grootste zandeiland ter wereld was echter wel mooi. We hebben een stukje zelf gereden in de 4x4. In Angus beach hebben we op een surfplank gestaan. We waren best goed voor beginners en zullen waar mogelijk weer een surfboard huren.

Voordat we aankwamen bij de oostkust wisten we dat het erg commercieel zou zijn. Maar het is commerciëler dan we gedacht hadden. Toen we een Australiër vroegen wat hij van de oostkust vond kwam hij met de mooie quote: Nah, to commercial, the skyscrapers block the sun. En zo is het. Overal moet betaald voor worden en het liefst heel veel. Soms krijg je dan waar voor je geld zoals met de ijs, schepijs. Een klein bakje hier zou in Nederland een grote zijn en dat bakje moet vol, helemaal, en dan moet er nog een beetje bij. Soms krijg je ook geen waar voor je geld. Bijvoorbeeld met een camping waar je $50 betaald voor een plaats zonder keuken en met een 'insectendouche'. De op twee na grootste stad van Australië, Brisbane hebben we een hele dag bezocht. Even buiten de stad zijn we op een veerboot gestapt om tegen vijf uur weer terug te keren. In de grote steden kan je vaak geen camping vinden, daarom besloten we om onze auto te parkeren in de wijk Bulimba. Een wijk waar rijke stinkers wonen. Die nacht was best spannend omdat je in illegaal aan het overnachten bent. Het voordeel is dat je gratis overnacht, het nadeel dat je geen faciliteiten hebt, behalve de wc in het nabij gelegen park. Dus vroegen we ons de volgende morgen of wie nou eigenlijk de stinkers waren.

Thijmen

Veggies = groente
Woolies = Woolworth = supermarkt

1. Wilma van lier:
    25 mei 2015
    Wat weer een geweldig verhaal. Het is maar goed dat je er een vertaling bij hebt gedaan, bij crocs zou je hier denken aan die mooie plastic klompjes. Geniet er nog maar even van, de reis zit er bijna op. Maar jullie ouders kijken ook wel heel erg naar jullie uit.
  2. Wijnanda:
    25 mei 2015
    Thanks, Grappig die afkortingen.... Wij noemen de Mac ;Restaurant met de gouden bogen, niet echt een afkorting. Dit weekend was er weer Opwekking in het Polderland Gaaf !! Wat zal het weer wennen zijn in Holland zo anders Maar ook mooi hoor die molens ,tulpen en heerlijke (pinda)kaas stroopwafels en straks weer heerlijk op klompen lopen Nog heerlijk vakantie en dan zit het drop. Nog fijn genieten samen , van harte gegund Groetjes vanuit Dr'tn